Fietsband oppompen

Een fietsband oppompen. Kind kan de was doen! Tenminste, dat zou je denken. Het principe van een fietsband met een pomp op spanning brengen is simpel. Dat is (waarschijnlijk) wel het laatste waar je tekst en uitleg bij nodig hebt. Maar wat als wij je vertellen dat er weldegelijk verschil zit tussen het oppompen van de ene en de andere band? Misschien toch wel handig om alle tips en tricks met betrekking tot het oppompen van je grote vriend, toch nog even door te nemen voordat je vloekend en tierend in de garage of schuur staat.

Fietsband oppompen

Verschillende type fietsbandventielen

Het is logisch dat je misschien niet had zien aankomen dat zelfs bij het oppompen van je fietsband nog de nodige kennis en/of voorbereiding nodig is. En toch zit er waarschijnlijk meer achter deze relatief simpele handeling dan je in eerste instantie misschien zou denken. (De ene fiets is per slot van rekening de andere niet!) Zo zit er bijvoorbeeld verschil in de werkbare ventielen. Het is daarom handig om eerst te bepalen welk type ventiel jouw fiets heeft. Zo zijn er drie verschillende ventielen (zie bovenstaande ventielen afbeelding van links naar rechts):

  1. Het Hollands ventiel: Met een verdikking op 1/3 van het ventiel vanaf de bovenkant
  2. Het auto ventiel: Een kort eenvoudig ogend ventiel
  3. Het Frans ventiel: Het langste ventiel met een soort draaibaar ‘kroontje’ aan de bovenzijde.
Bespaar 30%
22,50

1 review(s)
Op voorraad — Op werkdagen voor 16:00 uur besteld, morgen in huis

Bespaar 30%
6,95

4 review(s)
Op voorraad — Op werkdagen voor 16:00 uur besteld, morgen in huis

Bespaar 26%
46,85

6 review(s)
Op voorraad — Op werkdagen voor 16:00 uur besteld, morgen in huis

Bespaar 27%
18,95

2 review(s)
Op voorraad — Op werkdagen voor 16:00 uur besteld, morgen in huis

Bespaar 59%
8,95

1 review(s)
Op voorraad — Op werkdagen voor 16:00 uur besteld, morgen in huis

Bespaar 26%
52,85

1 review(s)
Op voorraad — Op werkdagen voor 16:00 uur besteld, morgen in huis

Bespaar 28%
27,90

0 review(s)
Op voorraad — Op werkdagen voor 16:00 uur besteld, morgen in huis

Bespaar 38%
4,95

.4 review(s)
Op voorraad — Op werkdagen voor 16:00 uur besteld, morgen in huis

Presta ventiel

Zoals je zojuist hebt gelezen zijn er dus drie verschillende fietsbandventielen: het Hollandse ventiel, het Franse ventiel en het auto ventiel. Desondanks bestaan er in de volksmond nog veel meer ventieltjes. Zo hoor je bijvoorbeeld wel eens iets over een klassiek ventiel, het Schräder ventiel, een Dunlop ventiel en het Presta ventiel. Met name de laatst genoemde is een bekende variant. Maar om het allemaal iets makkelijker te maken, zijn dit slechts bijnamen voor de drie verschillende ventielen. Het Presta ventiel is een veelgebruikt pseudoniem voor het Franse ventiel!

Welke fietspomp heb je nodig?

Er zijn dus enorm veel namen die naar hetzelfde binnenband ventieltje refereren, maar daarbij is eigenlijk het belangrijkste dat je ervoor zorgt dat je een pomp met de juiste aansluiting gebruikt. De pompen hebben in de meeste gevallen namelijk wel een multifunctionele ‘kop’, die op alle ventieltjes past, maar er zitten vaak meerdere openingen op om aan alle drie het type ventielen te kunnen voldoen. Gelukkig zijn er echter in de wereld van fietspompen dus een stuk minder variaties (en bijbehorende, ingewikkelde termen). Wel kun je kiezen voor twee verschillende type pompen. Het verschil zit met name in de manier waarop je de pomp op het ventiel zet. Zo heb je ofwel een ‘knelkop’ op je pomp nodig. Of pomp je je fietsband met een pomp die is uitgerust met een ‘schroefkop’.

Frans ventiel oppompen in 5 stappen

Nu je alle ins en outs weet over je fietsband en welke pomp je nodig hebt, kun je eindelijk iets doen aan die zachte band. Het principe is uiteraard niet lastig en is bijna universeel voor ieder ventiel. Toch vereist een Frans ventiel oppompen net een paar stapjes extra. Dus misschien dat de volgende tips in dit stappenplan je toch nog een beetje verder op weg kunnen helpen:

  1. Verwijder het dopje van het ventiel
  2. (Alleen vereist bij een Frans ventiel): Draai het ventiel open door aan het ‘kroontje’ aan de bovenzijde van het Franse ventiel te draaien. Deze komt beweegt omhoog, zodat er ruimte ontstaat tussen het draaidopje en de rest van het ventiel.
  3. Bevestig de ‘kop’ van de pomp op het ventiel. Gebruik de grote opening voor het auto ventiel en de kleine voor het Franse en het Hollandse ventiel.
  4. Pomp de band op. (Let op: de aanbevolen spanning voor de meeste stadfietsen is zo ongeveer 4 bar. Daarnaast kun je de maximale spanning van de buitenband altijd aflezen op de zijkant van de fietsband.) Pomp de band nooit te hard op!
  5. (Alleen vereist bij een Frans ventiel): Draai de ‘kroon’ van het Franse ventiel weer dicht en controleer of de velgmoer (aan de onderzijde van het ventiel) goed vast zit.
  6. Draai ten slotte de dop weer op het ventiel en uw band is opgepompt!
Bespaar 25%
56,10

2 review(s)
Op voorraad — Op werkdagen voor 16:00 uur besteld, morgen in huis

Bespaar 50%
6,95

1 review(s)
Op voorraad — Op werkdagen voor 16:00 uur besteld, morgen in huis

Bespaar 50%
11,95

4 review(s)
Op voorraad — Op werkdagen voor 16:00 uur besteld, morgen in huis

Bespaar 34%
3,90

2 review(s)
Op voorraad — Op werkdagen voor 16:00 uur besteld, morgen in huis

Bespaar 23%
20,80

0 review(s)
Op voorraad — Op werkdagen voor 16:00 uur besteld, morgen in huis

Bespaar 31%
8,90

1 review(s)
Op voorraad — Op werkdagen voor 16:00 uur besteld, morgen in huis

Bespaar 28%
12,95

6 review(s)
Op voorraad — Op werkdagen voor 16:00 uur besteld, morgen in huis

Bespaar 26%
73,70

6 review(s)
Op voorraad — Op werkdagen voor 16:00 uur besteld, morgen in huis

Racefiets band oppompen 

Ieder type ventiel heeft zo zijn eigen karaktereigenschappen. Zo hebben racefietsen over het algemeen vaak Franse ventielen. Dit komt omdat dit model geschikt is voor smalle, lichte sportvelgen, meer druk kan hebben dan een Hollands ventiel en ook minder snel leegloopt bij stilstand. Kortom: wel zo praktisch als je kijkt naar het gebruik van een racefiets. En om het rijtje fietsbandventiel termen nog ingewikkelder te maken, noemt men het Franse, Presta ventiel daarom ook wel het ‘raceventiel’!